Umieszczenie strony w sieci nie jest w dzisiejszych czasach żadnym wyzwaniem. Prostą witrynę przy odrobinie wiedzy może zbudować każdy. Pomocne są w tym powszechnie dostępne, darmowe i płatne narzędzia. Jednak stworzenie strony to jeszcze nie wszystko. Aby była ona widoczna dla internautów, trzeba ją należycie wypozycjonować, czyli sprawić, by w wyszukiwaniach Google znalazła się na jak najwyższej pozycji.
Dlaczego wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest tak ważna?
Często mówi się, że jeżeli jakaś firma nie jest obecna w sieci, to tak jakby nie istniała. Takie stwierdzenia wydaje się nieco przesadzone, jakkolwiek dla wieli przedsiębiorstw obecność w Internecie, jest faktycznie kluczowa, a inne działają wyłącznie online. Należą do nich na przykład sklepy internetowe, ale też wiele innych.
Sama obecność w sieci to jednak nie wszystko. By przyciągnąć klientów, konieczna jest także odpowiednia widoczność. Co to oznacza w praktyce? Większość internautów szuka informacji za pośrednictwem wyszukiwarek, a przede wszystkim przez Google. Statystyki pokazują, że zdecydowana większość osób koncentruje się na wynikach wyszukiwania z pierwszej, ewentualnie z kilku pierwszych stron. Dlatego też, jeżeli jakaś firma chce być zauważona, to musi tam właśnie się znaleźć. Doświadczenie mówi, że im wyżej, tym większa szansa na sukces.
Działania, których celem jest zapewnienie danej witrynie możliwie jak najwyższej pozycji w wynikach Google, jest pozycjonowanie stron. Składa się na nie kilka zasadniczych elementów. Elementy te odpowiadają temu, jak wykorzystywane przez Google algorytmy oceniają strony.
Aspekty, które brane są pod uwagę w tej ocenie to m.in:
- Wartość merytoryczna treści witryny,
- Ilość prowadzących do niej odniesień zewnętrznych (linków)
- Dostosowanie kodu do potrzeb wyszukiwarki.
Dlatego też pozycjonowanie skupia się właśnie przede wszystkim na tych trzech rodzajach działań. Zanim jednak przystąpi się do jakichkolwiek działań, konieczne jest dowiedzenie się, co właściwie można poprawić. Analityka i narzędzia, które oferuje, pozwalają na nakierowanie działań w te obszary, w których są one najbardziej potrzebne.
Wzbogacanie strony o wartościową treść
Aby strona była widoczna na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, konieczne jest wypełnienie jej wartościową treścią. Niestety, ale czasy, w których na stronie mogło znaleźć się cokolwiek, minęły już bezpowrotnie. Algorytmy Google są coraz „mądrzejsze” i faktycznie potrafią z dużą skutecznością oddzielić content merytoryczny i wartościowy, od bezwartościowego. Dlatego też dzisiaj tworzenie treści wysokiej jakości powierza się doświadczonym copywriterom.
Budowanie sieci linków
Kolejnym niezbędnym elementem pozycjonowania jest link building, czyli budowanie odpowiednio dużej sieci linków prowadzących do danej witryny. Liczy się jednak również ich jakość. Dawniej wystarczyło umieszczenie w sieci wielkiej ilości słabej jakości tekstów, które zawierały linki do pozycjonowanej strony, by oceniona została ona wysoko. Teraz nie jest to już możliwe. Linki muszą pochodzić z tekstów i stron również ocenianych jako wartościowe. Duże znaczenie ma również właściwe zbudowanie sieci wewnętrznych odnośników na stronie.
Optymalizacja kodu strony
Czynnikiem, który wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest również dostosowanie kodu strony do wymagań wyszukiwarki. Aby pozycjonowana witryna mogła zostać zaindeksowana wysoko, konieczne jest dopasowane jej kodu w taki sposób, by był możliwie najlepiej dostosowany do tego, jak stronę odczytuje Google. Ten etap nazywa się optymalizacją (SEO) strony i konieczna jest do tego oczywiście specjalistyczna wiedza.
Pozycjonowanie naturalne
Rodzajem pozycjonowania są również wszelkie działania, które sprawiają, że strona zyskuje dużą popularność. Zasadniczo Google bierze pod uwagę wszystkie strony na których może znaleźć wartościową zawartość i link. Dlatego też warto starać się umieszczać atrakcyjne materiały, które mają szansę przyciągnąć dużą liczbę odbiorców i nakłonić ich do linkowania w sposób “naturalny”. Taki rodzaj pozycjonowania jest zdecydowanie najtrudniejszy i zazwyczaj stosowane są przede wszystkim działania wymienione powyżej.
Komu powierzyć pozycjonowanie strony?
Pozostaje zadać pytanie o to, komu najlepiej jest powierzyć pozycjonowanie strony. Teoretycznie można zrobić to samemu. Skuteczne pozycjonowanie wymaga jednak sporej wiedzy z kilku dziedzin i dużych umiejętności. Warto pamiętać też, że konkurencja nie śpi i również pozycjonuje swoje strony – walka o wysoką pozycję na liście wyników Google nigdy się nie kończy. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie pozycjonowania strony specjalistom.