Transport ciężkich i dużych przedmiotów może być wyzwaniem logistycznym. w tej materii doskonale sprawdzają się HDSy, czyli ciężarówki z dźwigiem hydraulicznym. Jakie HDSy są dostępne na rynku i do jakich prac można je wykorzystać? 

Co to jest HDS? 

Hydrauliczny dźwig samochodowy to pojazd przeznaczony z transportu oraz załadunku, przeładunku i rozładunku ciężkich ładunków. Jest to samochód ciężarowy wyposażony w dźwig hydrauliczny, dzięki któremu pojazd może nie tylko służyć jako środek transportu, ale także jako dźwig umożliwiając załadunek i rozładunek ciężkich przedmiotów. 

Dźwig w HDSach umieszczony jest zazwyczaj zaraz za kabiną pojazdu lub w tylnej jego części. Posiada wysuwane ramię o dużym udźwigu. Największe hydrauliczne dźwigi samochodowe są w stanie podnieść ładunek o masie ponad 20 ton. Co więcej, wysuwane ramię dźwigu umożliwia podniesienie ładunku oddalonego od pojazdu na odległość kilkunastu metrów. Taka elastyczność działania sprawia, że HDSy są pojazdami powszechnie wykorzystywanymi do transportu ładunków ciężkich i gabarytowych także w lokalizacjach trudnych o ograniczonej przestrzeni manewrowej. 

HDSy dostępne są w kilku rodzajach. Najszybsze są HDSy szosowe. Ich zaletą jest szybki transport oraz stosunkowo niskie zużycie paliwa. Wymagają one jednakże spełnienia dodatkowego warunku — potrzebują dróg utwardzonych, najlepiej tradycyjnych dróg asfaltowych. Innym rodzajem hydraulicznych dźwigów samochodowych są HDSy terenowe. Pojazdy te, dzięki specjalnemu napędowi, pozwalają na transport dużych towarów w miejsca, gdzie brakuje dróg. Warto jednak podkreślić, że ciężarówki terenowe są wolniejsze niż HDSy szosowe i jednocześnie są mniej ekonomiczne pod względem zużycia paliwa. Ostatnim rodzajem HDSów są pojazdy niskopodłogowe. Charakteryzują się one niską lokalizacją podwozia, co umożliwia sprawny i szybki załadunek innych pojazdów i maszyn. 

Kiedy warto korzystać z HDSów?

Ciężarówki z dźwigiem samochodowym doskonale sprawdzają się w wielu branżach gospodarki, gdzie kluczowy jest transport przedmiotów ciężkich i gabarytowych przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości załadunku, rozładunku czy przeładunku bez konieczności zastosowania dodatkowego dźwigu. 

HDSy są powszechnie wykorzystywane w budownictwie, w przemyśle związanym z utrzymaniem porządku i gospodarowaniem odpadami, a także z przeprowadzkami czy transportem maszyn i urządzeń. Ciężarówki z dźwigiem hydraulicznym w branży budownictwa wykorzystywane są do transportu wszystkich ciężkich przedmiotów, surowców czy narzędzi stosowanych na budowach. Dzięki elastycznemu w zastosowaniu ramieniu, które posiada duży udźwig, można nimi załadować, przewieźć, a następnie rozładować materiały budowlane, długą stal, elementy drewniane czy betonowe. HDSy mogą przewozić kręgi betonowe, studnie czy płyty kamienne oraz kamienie. Sprawdzą się w transporcie rusztowań, szalunków, a także konstrukcji stalowych i drewnianych. Można z ich pomocą przewozić elementy więźby dachowej, płyty drogowe czy duże tafle szklane. Co więcej, ciężarówki z dźwigiem doskonale radzą sobie w załadunku i transporcie maszyn i urządzeń budowlanych oraz agregatów. 

Hydrauliczne dźwigi samochodowe wykorzystuje się także do załadunku, transportu i rozładunku wszelkiego typu kontenerów. HDSy doskonale sprawdzają się w przewozie zarówno pustych, jak i wypełnionych stalowych kontenerów na odpady. Można nimi z powodzeniem także przewozić wszelkiego typu kontenery biurowe, sanitarne czy magazynowe. 

Jednocześnie elastyczność zastosowania dźwigu sprawia, że doskonale sobie radzą w branży związanej z przeprowadzkami. Nie stanowi dla nich problemu załadunek ciężkich mebli, czy dużego fortepianu. 

Szczególnym rodzajem HDSów są pojazdy niskopodwoziowe. Przeznaczone są one do transportu maszyn i innych pojazdów. Niskopodwozia stosuje się do transportu koparek, walców drogowych, ładowarek i innych. Pozwalają na szybsze i bardziej ekonomiczne przemieszczanie specjalistycznego sprzętu pomiędzy budowami. Dzięki HDSom o niskim podwoziu możliwe jest bezproblemowy przewóz koparki gąsienicowej z jednego krańca Polski na drugi i to w akceptowalnym czasie ok. 8-10 godzin.