Jeszcze do niedawna newslettery były uznawane za jedne z najbardziej efektywnych narzędzi marketingu bezpośredniego. Dzisiaj nie brakuje głosów, że stanowią przeżytek. Prawda zazwyczaj leży gdzieś pośrodku. Czy tak jest w przypadku newsletterów? Czy warto je jeszcze tworzyć? A może lepiej zdecydować się na
Newsletter – co to takiego? Jakie pełni funkcje i jakie daje korzyści?
Pod pojęciem newslettera kryją się cykliczne wiadomości e-mail, wysyłane do określonej grupy odbiorców. Najczęściej informują one klientów o nadchodzących promocjach, nowościach w asortymencie, zmianach w firmie czy też wpisach na blogu. Myli się jednak ten, kto myśli, że newsletter pełni jedynie funkcję informacyjną. Odpowiednio skonstruowany stanowi skuteczne narzędzie marketingowe i sprzedażowe. Jakie są najważniejsze korzyści płynące z tworzenia newslettera?
- Newsletter zapewnia stały kontakt z odbiorcami. W nowoczesnym marketingu kluczową rolę odgrywa budowanie relacji. Newsletter poprzez podtrzymywanie stałej komunikacji z odbiorcami doskonale realizuje to zadanie. Przypomina o istnieniu marki i zachęca potencjalnych klientów do interakcji.
- Newsletter buduje pozytywny wizerunek marki. Informowanie klientów o nadchodzących promocjach i nowościach sprawia, że czują się oni docenieni. W efekcie obdarzają markę sympatią i zaufaniem. Pozytywny wizerunek marki można też budować poprzez wysyłanie wartościowych treści, które będą edukować odbiorców. Wówczas firma może uchodzić za eksperta branżowego.
- Newsletter zwiększa zasięgi. Ten sam newsletter można wysłać nawet do tysięcy odbiorców. Pozwala to stosunkowo niewielkim kosztem i nakładem pracy dotrzeć z przekazem do szerokiej grupy potencjalnych odbiorców. Takie działanie sprzyja również zwiększeniu rozpoznawalności marki.
Wszystko to sprawia, że marki wciąż inwestują w newsletter. Niestety, zdarza się, że są to pieniądze wyrzucone w błoto. Dlaczego? O czym pamiętać, aby odnieść sukces? Jak stworzyć newsletter, który przyciągnie odbiorców jak magnes?
Dobry newsletter – jak go stworzyć? Podstawowe zasady determinujące sukces
Newsletter może stanowić skuteczne narzędzie komunikacyjne, marketingowe i sprzedażowe, pod warunkiem że zostanie odpowiednio skonstruowany. Tak naprawdę nie ma jednej recepty na sukces. Istnieje jednak zbiór zasad, którymi warto się kierować, by osiągnąć zakładane rezultaty.
- Po pierwsze, newsletter należy wpisać w strategię rozwoju firmy i uwzględnić go w budżecie na marketing. Dzięki temu będzie spójny z innymi działaniami promocyjnymi i przyczyni się do realizacji nadrzędnych celów biznesowych.
- Po drugie, na wstępie trzeba określić grupę odbiorców i cel newslettera. Ułatwi to nie tylko personalizację przekazu, ale również mierzenie efektywności wysyłanych e-maili.
- Po trzecie, kierowany do odbiorców przekaz należy spersonalizować. Dzięki temu klienci odniosą wrażenie, że newsletter jest kierowany wyłącznie do nich. Pozwala to zbudować atmosferę wyjątkowości i intymności, co zwiększa zaufanie odbiorców i sprzyja utrwalaniu relacji klient-marka.
- Po czwarte, newsletter musi zostać przygotowany w interesujący sposób. W tym przypadku liczy się nie tylko szata graficzna, ale również przyciągający lead, interesujący przekaz z elementami call to action czy też stosunek treści do grafiki. Ważna jest również responsywność newslettera, a także częstotliwość wysyłania komunikatów. Nikt nie lubi spamu. Dlatego nie warto bombardować odbiorców treściami, nawet jeśli są one wyjątkowe.
Newsletter poprzez podtrzymywanie stałej komunikacji pozwala zbudować trwałą relację z odbiorcami oraz zwiększyć ich sympatię i zaufanie wobec marki. Pozytywnie wpływa na jej rozpoznawalność oraz wizerunek. W efekcie przyczynia się do wzrostu konwersji, czyli nakłania odbiorcę do określonego działania, np. zakupu produktu. Żeby jednak tak się stało, newsletter musi zostać zaprojektowany w odpowiedni sposób. Powierzając to zadanie specjalistom, otrzymasz gwarancję efektów.