newsletter

Jeszcze do niedawna newslettery były uznawane za jedne z najbardziej efektywnych narzędzi marketingu bezpośredniego. Dzisiaj nie brakuje głosów, że stanowią przeżytek. Prawda zazwyczaj leży gdzieś pośrodku. Czy tak jest w przypadku newsletterów? Czy warto je jeszcze tworzyć? A może lepiej zdecydować się na

Newsletter – co to takiego? Jakie pełni funkcje i jakie daje korzyści?

Pod pojęciem newslettera kryją się cykliczne wiadomości e-mail, wysyłane do określonej grupy odbiorców. Najczęściej informują one klientów o nadchodzących promocjach, nowościach w asortymencie, zmianach w firmie czy też wpisach na blogu. Myli się jednak ten, kto myśli, że newsletter pełni jedynie funkcję informacyjną. Odpowiednio skonstruowany stanowi skuteczne narzędzie marketingowe i sprzedażowe. Jakie są najważniejsze korzyści płynące z tworzenia newslettera?

  • Newsletter zapewnia stały kontakt z odbiorcami. W nowoczesnym marketingu kluczową rolę odgrywa budowanie relacji. Newsletter poprzez podtrzymywanie stałej komunikacji z odbiorcami doskonale realizuje to zadanie. Przypomina o istnieniu marki i zachęca potencjalnych klientów do interakcji.
  • Newsletter buduje pozytywny wizerunek marki. Informowanie klientów o nadchodzących promocjach i nowościach sprawia, że czują się oni docenieni. W efekcie obdarzają markę sympatią i zaufaniem. Pozytywny wizerunek marki można też budować poprzez wysyłanie wartościowych treści, które będą edukować odbiorców. Wówczas firma może uchodzić za eksperta branżowego.
  • Newsletter zwiększa zasięgi. Ten sam newsletter można wysłać nawet do tysięcy odbiorców. Pozwala to stosunkowo niewielkim kosztem i nakładem pracy dotrzeć z przekazem do szerokiej grupy potencjalnych odbiorców. Takie działanie sprzyja również zwiększeniu rozpoznawalności marki.

Wszystko to sprawia, że marki wciąż inwestują w newsletter. Niestety, zdarza się, że są to pieniądze wyrzucone w błoto. Dlaczego? O czym pamiętać, aby odnieść sukces? Jak stworzyć newsletter, który przyciągnie odbiorców jak magnes?

Dobry newsletter – jak go stworzyć? Podstawowe zasady determinujące sukces

Newsletter może stanowić skuteczne narzędzie komunikacyjne, marketingowe i sprzedażowe, pod warunkiem że zostanie odpowiednio skonstruowany. Tak naprawdę nie ma jednej recepty na sukces. Istnieje jednak zbiór zasad, którymi warto się kierować, by osiągnąć zakładane rezultaty.

  1. Po pierwsze, newsletter należy wpisać w strategię rozwoju firmy i uwzględnić go w budżecie na marketing. Dzięki temu będzie spójny z innymi działaniami promocyjnymi i przyczyni się do realizacji nadrzędnych celów biznesowych.
  2. Po drugie, na wstępie trzeba określić grupę odbiorców i cel newslettera. Ułatwi to nie tylko personalizację przekazu, ale również mierzenie efektywności wysyłanych e-maili.
  3. Po trzecie, kierowany do odbiorców przekaz należy spersonalizować. Dzięki temu klienci odniosą wrażenie, że newsletter jest kierowany wyłącznie do nich. Pozwala to zbudować atmosferę wyjątkowości i intymności, co zwiększa zaufanie odbiorców i sprzyja utrwalaniu relacji klient-marka.
  4. Po czwarte, newsletter musi zostać przygotowany w interesujący sposób. W tym przypadku liczy się nie tylko szata graficzna, ale również przyciągający lead, interesujący przekaz z elementami call to action czy też stosunek treści do grafiki. Ważna jest również responsywność newslettera, a także częstotliwość wysyłania komunikatów. Nikt nie lubi spamu. Dlatego nie warto bombardować odbiorców treściami, nawet jeśli są one wyjątkowe.

Newsletter poprzez podtrzymywanie stałej komunikacji pozwala zbudować trwałą relację z odbiorcami oraz zwiększyć ich sympatię i zaufanie wobec marki. Pozytywnie wpływa na jej rozpoznawalność oraz wizerunek. W efekcie przyczynia się do wzrostu konwersji, czyli nakłania odbiorcę do określonego działania, np. zakupu produktu. Żeby jednak tak się stało, newsletter musi zostać zaprojektowany w odpowiedni sposób. Powierzając to zadanie specjalistom, otrzymasz gwarancję efektów.