transport-ciezarowy

Transport ciężarowy to jeden z najczęściej wybieranych sposobów przewozu towarów. Jest szybki, tani i może być realizowany w formule door-to-door. Nic więc dziwnego, że cieszy się dużą popularnością wśród przedsiębiorców. Jakie jednak kategorie towarów mogą być przewożone za jego pomocą? Jakimi naczepami transportować określone ładunki?

Transport ciężarowy – jakie towary można nim przewozić?

 

Jednym z głównych atutów transportu ciężarowego, które wymienia się obok szybkości i atrakcyjności cenowej, jest jego uniwersalność pod względem rodzaju przewożonych towarów. Za pomocą ciągników siodłowych można bowiem transportować różne kategorie ładunków, w tym:

  • płynne (np. paliwa, oleje, chemikalia, soki owocowe),
  • sypkie (np. zboża, nawozy sztuczne, piasek),
  • drobnicowe (np. elektronika),
  • masowe,
  • szybko psujące się (np. żywność, leki),
  • niebezpiecznych (ADR).

Żeby jednak ładunek mógł zostać przewieziony ciężarówką, w pierwszej kolejności trzeba poprawnie obliczyć i dobrać wymiary ciągnika siodłowego z naczepą (cysterną, chłodnią), a także uwzględnić limit pojemności objętościowej. To podstawowy warunek. Kolejną ważną kwestią jest prawidłowy dobór naczepy ciężarowej. Inną naczepą transportuje się bowiem żywność, inną zwierzęta, a jeszcze inną towary niebezpieczne.

Rodzaje naczep ciężarowych – co czym przewozić?

 

Mianem naczepy określa się przyczepę, która nie ma przedniej osi (przez co jej część opiera się na ciągniku siodłowym) i służy do przewozu ładunków w transporcie drogowym. Oto najczęściej wykorzystywane rodzaje naczep.

  1. Firanka. Jej uniwersalny charakter sprawia, że przewożone są w niej różne kategorie produktów. To naczepa, której boki są przesłonięte zsuwaną na czas załadunku/rozładunku kurtyną (firaną).

 

  1. Plandeka. Różni się od firanki tym, że kurtynę (plandekę) trzeba rozwiązać i podnieść, a nie zsunąć na bok. Taka konstrukcja sprawia, że załadunku/rozładunku można dokonać górą, tyłem oraz bokiem. W efekcie jest to jeden z najchętniej wykorzystywanych rodzajów naczep.

 

  1. Mega. To odmiana firanki lub plandeki, z tą różnicą, że ma wyższą wysokość – ok. 3 metrów, co umożliwia transport wyższych ładunków.

 

  1. Chłodnia. Służy do przewozu towarów, które wymagają odpowiedniej temperatury, np.:
  • leków,
  • żywności,
  • kwiatów,
  • produktów chemicznych.

Jest wyposażona w agregaty chłodnicze, które zapewniają wymaganą temperaturę i wilgotność powietrza, dzięki czemu przewożone produkty trafiają do odbiorcy w odpowiednim stanie, bez uszczerbku na jakości. Działanie chłodni można porównać do lodówki.

  1. Izoterma. Jest wykorzystywana do przewozu towarów szybko psujących się, najczęściej w stanie schłodzonym lub zamrożonym. Jej działanie można porównać do termosu – przez określony czas naczepa utrzymuje stałą temperaturę, jednak w odróżnieniu od chłodni nie jest w stanie jej wytworzyć.

 

  1. Cysterna. Ma charakterystyczny kształt walca i służy do przewozu cieczy. W obrębie tej kategorii można wyróżnić kilka podtypów, takich jak cysterna chemiczna, cysterna gazowa oraz cysterna paliwowa.

 

  1. Naczepa typu ruchoma podłoga. Najczęściej przewozi się nią materiały sypkie. Ma ruchomą podłogę i zazwyczaj jest pozbawiona dachu, co umożliwia jej rozładunek i załadunek bez pomocy dodatkowych osób.

 

  1. Naczepa do przewozu zwierząt. Jest wentylowana i wyposażona w ogrzewanie. Najczęściej ma również specjalny dach oraz antypoślizgową podłogę, która zabezpiecza zwierzę przed niekontrolowanymi ruchami i ułatwia czyszczenie naczepy.

 

  1. Platforma. Jej cechą charakterystyczną jest brak bocznych ścian. Przewozi się nią ładunki przestrzenne.

 

  1. Laweta. Jest wykorzystywana do transportu samochodów.

 

Różnorodność naczep ciężarowych sprawia, że transport ciężarowy może być wykorzystywany do przewozu wielu kategorii towarów. Żeby wybrać prawidłowy środek transportu, nie trzeba zgadywać. Wystarczy powierzyć organizację przewozu wyspecjalizowanej firmie spedycyjno-transportowej, która zajmie się wszelkimi szczegółami, w tym odpowiednim doborem naczepy.