prezentacje-prezi

Podczas projektowania prezentacji multimedialnej trzeba wziąć pod uwagę wiele kwestii. Jedną z nich jest kolorystyka. Wbrew pozorom nie tylko przesądza ona o walorach estetycznych pokazu, ale również służy do sterowania uwagą widzów i pobudzania ich zainteresowania. Jak więc wykorzystać kolory w prezentacji multimedialnej? O czym pamiętać?

Jasna czy ciemna prezentacja multimedialna? Oto jest pytanie!

 

Psychologowie są zgodni: otaczające człowieka barwy mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na jego psychikę. Wiedza o oddziaływaniu kolorów przydaje się nie tylko w leczeniu niektórych zaburzeń psychicznych czy też podczas aranżacji wnętrz, ale również podczas projektowania prezentacji multimedialnej. Odpowiednio dobrane barwy potrafią wzbudzić zainteresowanie widzów i przyciągnąć ich uwagę. Jak je dobrać? Czy zdecydować się na jasną kolorystykę, czy może lepiej wybrać ciemną?

Wszystko zależy od efektu, jaki zamierzasz osiągnąć. Barwy jasne oddziałują na widzów pogodnie. Kolory czyste (czyli pochodzące z podstawowej palety barw) rozweselają, a barwy ciemne wprowadzają nastrój powagi. Z kolei odcienie zgaszone przygnębiają, co jednak nie oznacza, że w ogóle nie powinno się ich stosować w prezentacjach multimedialnych. W ich przypadku ważny jest jednak umiar.

Kolory w prezentacji multimedialnej – jaką barwę wybrać i kiedy?

 

Każdy z kolorów wpływa na widzów w pewien sposób. Jeden pobudza, inny może przytłoczyć. To dlatego znajomość oddziaływania barw na ludzką psychikę jest tak pomocna w projektowaniu prezentacji multimedialnych. Oto najczęściej stosowane kolory wraz z wpływem, jaki mają na odbiór pokazu wśród widzów.

  1.     Kolor żółty.

To radosny kolor, symbolizujący szczęście i bogactwo. W prezentacji multimedialnej trzeba go jednak stosować oszczędnie, np. by zwrócić uwagę odbiorców na określony aspekt. W przeciwnym razie widzom trudno będzie się skupić, a z wystąpienia wyjdą z wrażeniem przebodźcowania.

  1.     Kolor pomarańczowy.

Symbolizuje optymizm. Dobrze nadaje się do akcentowania nowości i informacji, na które warto zwrócić uwagę w prezentacji multimedialnej. Podobnie jednak jak żółty powinien być stosowany z umiarem. W dodatku osoby starsze mogą go odbierać jako infantylny.

  1.     Kolor czerwony.

To kolor, który pobudza. Dlatego w prezentacji multimedialnej dobrze sprawdzi się do akcentowania istotnych informacji. Stosowany w nadmiarze będzie jednak działać denerwująco. Jego zbyt duża ilość sprawi, że publika szybko się zmęczy i straci zainteresowanie tematem.

  1.     Kolor zielony.

Uspokaja, ale nie usypia. To barwa młodości i świeżości. Kojarzy się rozsądkiem i zdrowiem. Dlatego dobrze sprawdza się w przypadku prezentacji produktowych kierowanych do lekarzy i farmaceutów.

  1.     Kolor niebieski.

Sygnalizuje profesjonalizm i wzbudza zaufanie. Uspokaja i odpręża. Dlatego jest często stosowany w przypadku różnych prezentacji multimedialnych, zwłaszcza biznesowych, produktowych i przedstawiających wyniki firmy. Nie męczy oczu, dlatego warto go używać, jeśli wystąpienie jest dłuższe.

  1.     Kolor fioletowy.

To barwa symbolizująca kreatywność, bogactwo, luksus i szlachetność. Jednak zbyt mocno nasycony może zostać odebrany jako krzykliwy. Dlatego w przypadku prezentacji multimedialnej lepiej postawić na jego mniej nasycone odcienie.

  1.     Kolory: szary, grafitowy, czarny.

To neutralne barwy, które sprawdzają się w przypadku prezentowania neutralnych informacji. Ich nadmierna ilość może jednak przygnębiać. Dlatego dominującą barwę warto przeplatać innym kolorem.

Tak naprawdę nie istnieje barwa, której wykorzystanie w prezentacji multimedialnej byłoby niewskazane. Ważny jest jednak umiar. W przeciwnym razie nawet najlepsze wystąpienie nie obroni się. Pokaz slajdów będzie bowiem zbyt krzykliwy lub usypiający. Jedna i druga sytuacja jest niekorzystna. Sprawia bowiem, że widzowie wychodzą z prelekcji z poczuciem straconego czasu.

źródło: tworzenieprezentacji.pl – prezentacje Prezi